IV NIEDZIELA ADWENTU (18.12.2016 R.)
W pierwszych wiekach Kościoła w dzisiejszą niedzielę
odprawiano Mszę kończącą Wigilię suchedniową. Gdy nabożeństwo sobotnie
przełożono na rano, ułożono na niedzielę formularz mszalny, który powtarza
myśli liturgii Suchych Dni.
Nadchodzi chwila wypełnienia się proroctw. Wkrótce Maryja
powije oczekiwanego Zbawiciela. W antyfonie na ofiarowanie sławimy Ją i Jej
Syna. W ewangelii czytamy wezwanie, aby gotować drogi Panu. Prorok,
przepowiadający przyjście Odkupiciela, i św. Jan Chrzciciel, bezpośrednio
poprzedzający Jego wystąpienie, głoszą odwieczną potrzebę pokuty. Abyśmy dobrze
mogli wykorzystać łaski Bożego Narodzenia powinniśmy się do tego święta
przygotować. Musimy prostować drogę Pańską do naszej duszy. Chrystus nadchodzi
jako Zbawiciel, ale nadejdzie również jako Sędzia.
Propria - czyli teksty własne Mszy św. na 4. Niedzielę
Adwentu.
Introit
Is 45:8
Rorate, coeli, désuper, et nubes pluant iustum: aperiátur
terra, et gérminet Salvatórem
Ps 18:2
Coeli enárrant glóriam Dei: et ópera mánuum eius annúntiat
firmaméntum.
V. Glória Patri, et Fílio, et Spirítui Sancto.
R. Sicut erat in princípio, et nunc, et semper, et in
saecula saeculórum. Amen
Rorate, coeli, désuper, et nubes pluant iustum: aperiátur
terra, et gérminet Salvatórem
Niebiosa, spuśćcie rosę z góry, a obłoki niech zleją z
deszczem Sprawiedliwego. Niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela.
Niebiosa głoszą chwałę Boga, dzieło rąk Jego obwieszcza
nieboskłon.
Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu. Jak była na
początku, teraz, i zawsze i na wieki wieków. Amen.
Niebiosa, spuśćcie rosę z góry, a obłoki niech zleją z
deszczem Sprawiedliwego. Niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela.
Pomija się Gloria
Kolekta – Modlitwa Kościelna
Oremus
Excita, quaesumus, Dómine, poténtiam tuam, et veni: et magna
nobis virtúte succúrre; ut per auxílium grátiæ tuæ, quod nostra peccáta
præpédiunt, indulgéntiæ tuæ propitiatiónis accéleret: Qui vivis et regnas cum
Deo Patre, in unitate Spiritus Sancti, Deus, per omnia saecula saeculorum.
R. Amen.
Wzbudź swą potęgę, prosimy Cię, Panie, i przyjdź, i z wielką
siłą pośpiesz nam na pomoc, aby miłosierdzie Twoje, wspomagając nas łaską,
przyspieszyło to, co wstrzymują nasze grzechy.
Który żyjesz i królujesz, z Bogiem Ojcem w jedności Ducha Świętego Bóg
przez wszystkie wieki wieków. Amen.
Lekcja
Lectio Epístolæ beati Pauli Apostoli ad Philippénses
1 Cor 4:1-5
Fratres: Sic nos exístimet homo ut minístros Christi, et
dispensatóres mysteriórum Dei. Hic iam quaeritur inter dispensatóres, ut
fidélis quis inveniátur. Mihi autem pro mínimo est, ut a vobis iúdicer aut ab
humano die: sed neque meípsum iudico. Nihil enim mihi cónscius sum: sed non in
hoc iustificátus sum: qui autem iúdicat me, Dóminus est. Itaque nolíte ante
tempus iudicáre, quoadúsque véniat Dóminus: qui et illuminábit abscóndita
tenebrárum, et manifestábit consília córdium: et tunc laus erit unicuique a
Deo.
R. Deo gratias
Bracia: Tak niechaj każdy nas uważa za sługi Chrystusa i
włodarzy Bożych tajemnic. A od włodarzy żąda się tego, aby każdy z nich okazał
się wiernym.
Wszakże co do mnie, najmniejsza to rzecz, czy będę przez was
sądzony, czy przez sąd ludzki, nawet zresztą samego siebie nie sądzę. Do
niczego się bowiem nie poczuwam, ale przez to nie jestem usprawiedliwony, gdyż
sędzią moim jest Pan. Przeto nie sądźcie przed czasem, aż przyjdzie Pan, który
ujawni to, co kryje się w ciemności, i objawi zamysły serc: a wtedy każdy
znajdzie pochwałę u Pana.
Graduał i Alleluja
Ps 144:18; 144:21
Prope est Dóminus ómnibus invocántibus eum: ómnibus, qui
ínvocant eum in veritáte.
V. Laudem Dómini loquétur os meum: et benedícat omnis caro
nomen sanctum eius. Allelúia, allelúia,
V. Veni, Dómine, et noli tardáre: reláxa facínora plebis tuæ
Israël. Allelúia.
Pan jest blisko wszystkich, którzy Go wzywają; wszystkich,
wzywających Go szczerze.
Chwałę Pańską niech głoszą me usta, a wszelkie ciało niech
błogosławi Jego święte imię. Alleluja, alleluja.
Przyjdź, Panie, i racz nie zwlekać. Przebacz występki
Izraela, ludu Twego. Alleluja.
Ewangelia
Sequéntia sancti
Evangélii secúndum Ioánnem.
R. Gloria tibi Domine!
Luc 3:1-6
Anno quintodécimo impérii Tibérii Caesaris, procuránte
Póntio Piláto Iudaeam, tetrárcha autem Galilaeæ Heróde, Philíppo autem fratre
eius tetrárcha Ituraeæ et Trachonítidis regionis, et Lysánia Abilínæ tetrárcha,
sub princípibus sacerdotum Anna et Cáipha: factum est verbum Domini super
Ioannem, Zacharíæ filium, in deserto. Et venit in omnem regiónem Iordánis,
praedicans baptísmum pæniténtiæ in remissiónem peccatórum, sicut scriptum est
in libro sermónum Isaíæ Prophétæ: Vox clamántis in desérto: Paráte viam Dómini:
rectas fácite sémitas eius: omnis vallis implébitur: et omnis moris et collis
humiliábitur: et erunt prava in dirécta, et áspera in vias planas: et vidébit
omnis caro salutáre Dei.
R. Laus tibi, Christe!
Roku piętnastego panowania Tyberiusza, gdy Piłat Poncjusz
zarządzał Judeą i Herod był tetrarchą Galilei, a Filip, brat jego, tetrarchą
Iturei i krainy Trachonickiej, gdy Lizaniasz był tetrachą Abileny, za
najwyższych kapłanów Annasza i Kajfasza stało się słowo Pańskie do Jana,
Zachriaszowego syna, na pustyni. I przyszedł do całej krainy Jordanu, głosząc
chrzest pokutny na odpuszczenie grzechów; jako napisano w księdze mów Izajasza
proroka: «Głos wołającego na pustyni: gotujcie drogę Pańską, torujcie ścieżki
Jego. Wszelka dolina będzie wypełniona i każda góra i wzniesienie zniżone będą.
Krzywe drogi staną się proste, a ostre wygładzone będą i każdy człowiek ujrzy
zbawienie Boże».
Ofertorium
Luc 1:28
Ave, María, gratia plena; Dóminus tecum: benedícta tu in
muliéribus, et benedíctus fructus ventris tui.
Zdrowaś, Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą; błogosławionaś Ty
między niewiastami i błogosławiony owoc żywota Twojego.
Sekreta
Sacrifíciis præséntibus, quaesumus, Dómine, placátus
inténde: ut et devotióni nostræ profíciant et salúti. Per Dominum nostrum Iesum
Christum, Filium tuum: Qui tecum vivit et regnat in unitate Spiritus Sancti
Deus, per omnia saecula saeculorum.
R. Amen.
Prosimy
Cię, Panie, wejrzyj łaskawie na tę ofiarę, niech nas utwierdzi w Twojej służbie
i wyjedna zbawienie. Przez Pana naszego Jezusa Chrystusa, który z Tobą żyje i
króluje w jedności Ducha Świętego Bóg przez wszystkie wieki wieków. Amen.
Prefacja (o Trójcy Przenajświętszej)
V. Dóminus vobíscum.
R. Et cum spíritu tuo.
V. Sursum corda.
R. Habémus ad Dóminum.
V. Grátias agámus Dómino, Deo nostro.
R. Dignum et iustum est.
Vere dignum et iustum est, æquum et salutáre, nos tibi
semper et ubíque grátias ágere: Dómine sancte, Pater omnípotens, ætérne Deus:
Qui cum unigénito Fílio tuo et Spíritu Sancto unus es Deus, unus es Dóminus:
non in unius singularitáte persónæ, sed in uníus Trinitáte substántiæ. Quod
enim de tua glória, revelánte te, crédimus, hoc de Fílio tuo, hoc de Spíritu
Sancto sine differéntia discretiónis sentímus. Ut in confessióne veræ
sempiternaeque Deitátis, et in persónis propríetas, et in esséntia únitas, et
in maiestáte adorétur æquálitas. Quam laudant Angeli atque Archángeli, Chérubim
quoque ac Séraphim: qui non cessant clamáre cotídie, una voce dicéntes:
Sanctus, Sanctus, Sanctus Dóminus, Deus Sábaoth. Pleni sunt
coeli et terra glória tua. Hosánna in excélsis. Benedíctus, qui venit in nómine
Dómini. Hosánna in excélsis.
Prawdziwie jest to godnie i sprawiedliwie, słusznie i
zbawiennie, abyśmy zawsze i wszędzie dzięki Tobie czynili, Panie święty, Ojcze
wszechmogący, wiekuisty Boże; Ty z jednorodzonym Synem Twoim i Duchem Świętym
jeden jesteś Bóg, jeden Pan, nie jednością jedynej osoby, ale w trzech Osobach
jednej Istoty. Co bowiem z objawienia Twego wierzymy o Twojej chwale, toż o
Synu, to i o Duchu Świętym, bez żadnej różnicy utrzymujemy; tak, iż wyznając
prawdziwie i wiekuiste Bóstwo, wielbimy Osób odrębność, w Istocie jedność i
równość w Majestacie. Co też wychwalają Aniołowie i Archaniołowie, Cherubiny i
Serafiny, którzy nie przestają wołać codziennie, mówiąc jednogłośnie: Święty...
Komunia
Is 7:14.
Ecce, Virgo concípiet et páriet fílium: et vocábitur nomen
eius Emmánuel.
Oto Panna pocznie i porodzi syna i nazwą imię Jego Emmanuel.
Pokomunia
Oremus
Sumptis munéribus, quaesumus, Dómine: ut, cum frequentatióne
mystérii, crescat nostræ salútis efféctus.
Per Dominum nostrum Iesum Christum, Filium tuum: Qui tecum
vivit et regnat in unitate Spiritus Sancti Deus, per omnia saecula saeculorum.
R. Amen.
Przyjąwszy Twe dary, prosimy Cię, Panie, aby przez częste
uczestnictwo w tym Sakramencie wzrastał w nas jego zbawienny owoc. Przez Pana
naszego Jezusa Chrystusa, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego
Bóg przez wszystkie wieki wieków. Amen.